Wij ontvingen van Wim een leuk reisverslag over zijn reis met Djoser door Zuid Afrika. Leuk! Dank je wel voor het delen van je Reisverslag Zuid Afrika.

Drie onvergetelijk weken in Zuid-Afrika

Samen met mijn vrouw besloot ik een reis door Zuid-Afrika te maken. Het land heeft mij altijd getrokken door de geschiedenis. Mensen van mijn leeftijd (halverwege 50) zullen zich de beelden van Mandela ook nog goed kunnen herinneren. Ik moest en zou het land een keer met eigen hebben gezien en vooral ervaren. Maar alleen naar Kaapstad, Johannesburg of Pretoria was wat ons betreft niet genoeg. We wilden het hele land zien. Het nieuwe Zuid-Afrika en het oude Zuid-Afrika. Daarom zijn we drie weken op doorreis gegaan in Zuid-Afrika. Onze reis begon in Kaapstad.

Dag 1-5: Kaapstad ontdekken

In Kaapstad valt genoeg te beleven. Het is een moderne stad en kan worden gezien als het nieuwe Zuid-Afrika.P1000901 kopie Er zijn veel winkels en restaurants en waar je ook bent, de Tafelberg strekt zich altijd voor je uit. Geen verkeerd uitzicht. We zijn natuurlijk ook de berg opgegaan per kabelbaan. Als je er dan toch bent.. Hetzelfde geldt voor Kaap de Goede Hoop. Een naam die meteen een belletje doet rinkelen. Tegenwoordig is het een natuurreservaat waar je zebra’s en bavianen tegenkomt. Vergeet je fototoestel niet! Omdat we wijnliefhebbers zijn, hebben we ook een aantal wijnboerderijen bezocht. Zuid-Afrikaanse wijnen worden steeds populairder en dat is ook niet zo vreemd, want ze waren erg smaakvol. De wijnboeren waren vriendelijk en waren ontdaan van dedain. Verfrissend, als je weleens op een wijnboerderij in Frankrijk bent geweest.

Dag 6-8: Quads en kano’s

Na vijf dagen hielden we het voor gezien in Kaapstad, het was tijd om verder te gaan. Hoe leuk Kaapstad ook wel niet was, het was tijd om de rest van Zuid-Afrika te ontdekken. Volgende bestemming is Knysna en dan in het bijzonder het Tsitsikamma nationaal park. Dit park loopt langs de kustlijn en biedt prachtige uitzichten over de Indische Oceaan. P1000763 kopieEen unieke ervaring en ook leuk om de Otter Trail te zien. We rijden de volgende dag door naar Cintso en vervolgens Lesotho. Hier hebben we vooral wat stoerdere activiteiten ondernomen zoals kanoën en op grote quads rijden. We hebben ons hier twee dagen goed vermaakt, maar Drakensbergen stond ons te wachten.

Dag 9-11: Royal Natal nationaal park

Nadat we de Golden Gate nationaal park vluchtig hebben bekeken (we zijn er vooral doorheen gereden), komen we aan bij ons doel: het Royal Natal nationaal park. Dit kan met recht het mooiste deel van Drakensbergen worden genoemd. In het park zijn vele wandelingen mogelijk (zowel lang als kort). Je vindt hier watervallen, fossielen, handschilderingen. De geschiedenis van Zuid-Afrika stroomt hier door de watervallen lijkt het wel. Apen zijn ook in dit gebied, maar hebben wij helaas niet gezien.

Dag 12-14: De Big Five spotten

Onze volgende bestemming is St. Lucia. Hier is ook een lagune met krokodillen en nijlpaarden. Voor mij een van de hoogtepunten van de reis aangezien ik altijd al een fascinatie heb gehad voor krokodillen. Om ze dan in hun eigen leefomgeving te zien, is een ervaring op zich. Daarna werd het tijd voor Hluhluwe-Imfolozipark waar je de Big Five kan zien! We hebben het dan natuurlijk over de leeuw, de olifant, de buffel, de neushoorn en het luipaard. Helaas heeft het de naam te danken aan de tijd dat er nog actief gejaagd werd op deze dieren. Uiteindelijk hebben we ze allemaal gezien op de witte neushoorn na die erg zeldzaam is, maar hier wel leeft.

Dag 15-17: Witte neushoorn in Swaziland

Zuid Afrika (189) kopie Vervolgens gaan we naar Swaziland wat een koninkrijk is en dus een land en geen deel van Zuid-Afrika wat weleens ten onrechte wordt gedacht. We zagen hier duidelijk het verschil met Zuid-Afrika dat iets rijker is. Wel hebben we hier de witte neushoorn gezien en verschillende antilopen. Bezoek waard dus! We rijden Zuid-Afrika weer binnen en gaan naar het Krugerpark. Mijn favoriete park van deze reis. We hebben ons hier twee dagen goed vermaakt en hebben de Big Five nogmaals gezien. Sommige dieren kwamen zelfs erg dichtbij onze auto, wat het extra leuk en spannend maakte. Ramen en deuren dicht dus!

Dag 18-20: Uitrusten in Pretoria

Ons laatste bezoek in Zuid-Afrika is Pretoria wat de bestuurlijke hoofdstad van Zuid-Afrika is. We verblijven hier nog twee dagen en hebben voornamelijk uitgerust van de reis. We hebben drie weken lang gekampeerd met af en toe een kamer. Het hotel deed ons dan ook goed na drie lange weken. Wat ons betreft was deze reis alles wat we ooit hadden gehoopt en meer. We hebben prachtige natuur gezien, vriendelijke mensen leren kennen en de geschiedenis van Zuid-Afrika met eigen ogen kunnen aanschouwen.