In 2008 zijn wij op eigen gelegenheid naar Zuid Afrika afgereisd. Wij hebben zelf een rondreis in elkaar gezet, omdat wij in de overtuiging waren dat Zuid Afrika prima zelf te bereizen is. Niets bleek minder waar. Zuid Afrika is een land waar je alles prima zelf kan doen, mits je je aan de regels van het spel houdt. Door alles zelf te regelen hebben wij een 26 daagse reis gemaakt die ons ongeveer €2100 euro per persoon kostte. Als je dit vergelijkt met een reisorganisatie, dan is het een paar honderd euro per persoon goedkoper. Bekijk onze pagina: Zuid Afrika zelf regelen voor informatie over de kosten.Blyde rivier

Vanuit Dusseldorf vlogen wij via Egypte naar Johannesburg. Wij hadden een auto gehuurd en konden deze bij het vliegveld ophalen. Onze eerste stop in Zuid Afrika was Pretoria. Wij hadden een hotel uitgezocht via internet en hebben de eerste dag gebruikt om gewend te raken aan de omgeving. In Zuid Afrika is het belangrijke om in grote steden de autodeuren op slot te doen. Dit om car jackings te voorkomen.

Als eerste hebben we de Uniegebouwen (parlement) bekeken en het Voortrekkersmonument bezocht. Bij het voortrekkersmonument kan je de tocht van de Boeren van de Kaap naar het binnenland zien. Dit is geborduurd op grote doeken. Na twee dagen Pretoria zijn we met de auto naar Graskop gereden. Graskop is een ideale uitvalsbasis om de mooie omgeving te bewonderen. We hebben de Blyde River Canyon, Gods Window, de 3 Rondavels, Bourkes Luck Potholes, een goudmijnplaatsje Pilgrem´s Rest en een grot bezocht. Naast ons ter plekke gehuurde huisje lag een diep ravijn. Vanuit daar konden we met een kabelbaan over het ravijn glijden, super! ´s Avonds zijn we wezen bij het restaurant van het bungalowpark. We hebben nog nooit zulke goede bobotie gegeten!

Na twee dagen Graskop reden we door naar het Krugerpark. Hier bleven wij drie nachten in een chaletje. Uiteraard wil je de Big 5 zien, maar dat is niet gelukt. Wel hebben we een hyena met heel veel jonkies, een groep olifanten, een hele kudde buffels en een flink aantal neushoors gezien. Natuurlijk waren er ook veel andere dieren. Je vergeet bijna door alle indrukken de Giraffes, Nijlpaarden, jakhalzen, talloze bokken, apen en vogels. GiraffesHet Krugerpark is echt een prachtige omgeving. Een aanrader voor iedereen, hoewel het zeker in het onderste deel druk is. Ook erg mooi is de gigantische Boababboom die je in het Kruger Park kan bewonderen.

Vanuit het Krugerpark reden wij door naar het zuidelijke St. Lucia. We reden door Swaziland en dit was erg bijzonder. We kwamen midden in een grote stad uit en werden omringd door duizenden mensen die aan het wachten waren op een telefooncel. Rijden door Swaziland is wel een beetje oppassen. Er kan maar zo een kudde koeien de snelweg op lopen. Grappig zijn de hutjes, die tegelijktijd carwashes zijn. De trip naar St Lucia hebben wij in een dag gedaan, maar dit is best heftig. Eigenlijk is het beter hier een dag langer over te doen.

In Saint Lucia hadden wij via de Lonely Planet onderdank gereserveerd bij een man die ook een reisbureau had. Met hem hebben we de volgende dag een tour door de Wetlands gemaakt. Dit is een geweldige omgeving met veel diverse landschappen. We kregen uitleg over de 5 ecosystemen en zagen veel mooie dieren.

Vanuit Saint Lucia zijn we doorgereden naar de voet van de Sani Pas richting Lesotho. Omdat de afstand te groot was zijn we onderweg gestopt voor een overnachting in Eshowe. Bij Eshowe zijn we even naar Shakaland gegaan. Hier is de serie Shaka Zulu opgenomen. Shakaland was een behoorlijke tegenvaller. Dit dorp is erg nep, terwijl er veel mooiere plaatsjes te bezoeken zijn.

De volgende dag kwamen we begin van de middag aan bij de voet van de Sani Pas. Vanuit daar hebben we een mooie wandeling door het woeste landschap gemaakt. Ter plekke boekten we een excursie waarmee we de volgende ochtend via de Sani Pas naar Lesotho reden. Wat een andere wereld is Lesotho! Beneden is het twintig graden en boven sta je met de voeten in de sneeuw. We zijn bij een gezin in huis wezen kijken en hebben gewandeld door de sneeuw. De Sani Pas is erg lastig begaanbaar en alleen op te rijden met een 4×4. Onze gids had nogal een oude 4×4 en de deur viel regelmatig open. Best schrikken, als er naast je een afgrond is.

Toen we van de Sani Pas afkwamen zijn we doorgereden naar Winterton. Dit ligt aan de noodkant van de oudste bergketen van Afrika, de Drakensbergen. Hier hebben we een paar mooie wandeltochten gemaakt. Je kan je goed voorstellen dat mensen enorm tegen de natuur opkijken als je in dit indrukwekkende landschap loopt.

Vanuit Winterton reden we terug naar Pretoria waar we alleen even gingen overnachten. Even een internetverbinding zoeken en je hebt zo een hotel geboekt. Natuur Zuid Afrika WalvisDe volgende ochtend vlogen we naar George, aan de zuidkust. Vanuit George reden we met onze gehuurde auto naar het nationale park Tsitsikama. Wat een geweldige plek! Je zit aan een enorm woeste kust en kijkt uit op de zee.

De volgende ochtend stonden we voor de verrassing van de vakantie. We kwamen met een kopje koffie het appartement uitlopen en zagen vervolgens 50 meter voor ons een walvis de zee uit springen. Even later doken er nog twee op. We hebben een uur zitten kijken naar dit fantastische schouwspel. `s Middags hebben we de eerste dag van de beroemde Ottertrail gelopen. Dit gaan langs de kust en is lastig begaanbaar, maar wel erg leuk.

De volgende dag besloten we om een Canopy tocht te doen. Dit is een van de mooiste plekken ter wereld om een dergelijke tocht te doen. Je scheert aan een touw door de boomtoppen op soms wel 70 meter hoogte.

Vanuit Tsitsikama zijn we doorgereden naar Knysna en vervolgens naar Oudshoorn. Oudshoorn staat bekend om haar struisvogelboerderijen. We hebben een dergelijke boerderij bezocht en zelf op struisvogels gereden.

Via de woestijn reden we daarna door naar Stellenbosch. Het wijngebied van Zuid Afrika. We huurden ter plekke een Mountainbike en gingen wijn proeven bij enkele van de vele bekende wijngaarden. Erg leuk, zeker ook omdat we allebeide echt van de wijn konden genieten. `s Avonds zijn we naar de beroemde Mojo keten gegaan die gevestigd is op het wijngoed Spier. Je wordt hier traditioneel geschminked en krijgt heerlijk eten.

In Stellenbosch hadden we twee dagen een huisje op het wijngoed Skilpadvallei en daarna nog een huisje in een olijfgaard. Je voelt je hier enorm vrij. Stellenbosch is een mooi dorp met enkele oude gebouwen. Daarnaast is het een goede uitvalsbasis voor een bezoek aan Kaapstad. Je rijdt binnen een uur naar Kaapstad en kan eenvoudig langs de kust naar Kaap de Goede Hoop. Verder uiteraard nog de Tafelberg opgeweest en langs het Waterfront gelopen.

De laatste dagen van de vakantie brachten we door in het noorden van Zuid Afrika, in de buurt van het wildpark Pilanesberg en het bekende Sun City. Beide plekken hebben we uiteraard bezocht gedurende ons verblijf. Deze dagen stonden in het teken van uitrusten en lekker relaxed de vakantie afsluiten.